Sie
12
Tagi:

Wszystkie dzieci twórcze są…

Idzie mała dziewczynka, napotyka stojak z kwiatkiem. Przygląda mu się, wyciąga rączkę, bada, czy da się urwać kawałek. Udało się! Teraz zgłębia czy zerwany listek pachnie, czy można go zgiąć, a potem znów wyprostować. Czy da się porwać i skleić? Z plasteliną udało się… Ładnie pachnie! Może jeszcze smakuje? Tfu! Niedobry. W czym drzewko rośnie? Trochę jak w piaskownicy, ale inny kolor. Po zrzuceniu doniczki rozsypało się. Doniczka też… Z niektórych kawałków można coś ciekawego ułożyć. Tak, część z nich wyraźnie się przyda…

Tak zbiera doświadczenie dziecko. Przez wzgląd na jego bezpieczeństwo i wychowanie towarzyszą mu nasze: „nie dotykaj, nie wolno, to jest ostre, uważaj – gorące, to się robi tak, tego się tak nie używa” i cała masa dobrych rad. Niestety – jak się okazuje nie wszystkie wspomagają rozwój młodego mózgu. Dzieci psują i psocą oraz używają różnych przedmiotów w sposób niezgodny z ich przeznaczeniem z ciekawości świata! Naszą rolą jest stymulowanie ich rozwoju i dbanie o bezpieczeństwo w taki sposób, abyśmy możliwie najmniej ograniczali dziecięcą ciekawość.

Twórcze myślenie, zaskakujące skojarzenia, nowe rozumienie – to cechy kreatywnego patrzenia na rzeczywistość i… cechy dziecka!!!

W dorosłym życiu nie bójmy się niepopularnych stwierdzeń. Wyrażajmy siebie tak, jak czujemy, a nie jak wydaje nam się, że inni oczekują od nas, abyśmy czuli. Słuchajmy siebie i pielęgnujmy geniusz, który mieszka w każdym. A przede wszystkim dajmy sobie prawo do bycia niedoskonałym i popełniania błędów. Przy podejmowaniu decyzji słuchajmy „nie-ekspertów”. Może mając nowe spojrzenie na sprawę dostrzegą coś, czego nie widzą osoby dobrze znające temat.

„Wszystkie najważniejsze odkrycia i wynalazki są rezultatem odważnego wyjścia poza konwencjonalne, tradycyjne myślenie”
Stephen Covey

„Ja tylko odłupuję te części kamienia, które są niepotrzebne i uwalniam z niego anioła, który zawsze był w nim zamknięty”
Michał Anioł

„Wiadomo, że taki a taki pomysł jest nie do zrealizowania. Ale żyje sobie jakiś nieuk, który o tym nie wie. I on właśnie dokonuje tego wynalazku”
Albert Einstein

To właśnie dlatego programy edukacyjne dostępne w szkołach Leader School są obudowane dużą ilością zadań mających na celu rozwój twórczego myślenia

Idzie mała dziewczynka, napotyka stojak z kwiatkiem. Przygląda mu się, wyciąga rączkę, bada, czy da się urwać kawałek. Udało się! Teraz zgłębia czy zerwany listek pachnie, czy można go zgiąć, a potem znów wyprostować. Czy da się porwać i skleić? Z plasteliną udało się… Ładnie pachnie! Może jeszcze smakuje? Tfu! Niedobry. W czym drzewko rośnie? Trochę jak w piaskownicy, ale inny kolor. Po zrzuceniu doniczki rozsypało się. Doniczka też… Z niektórych kawałków można coś ciekawego ułożyć. Tak, część z nich wyraźnie się przyda…